pn-śr-pt: 7.30 - 19.00
wt-czw: 7.00 - 15.00

ul. Towarowa 35 lok. 106
00-869 Warszawa

kontakt@klinikabiorezonansu.pl
tel.: (22) 394 36 67; 601 718 448

Cukier – uzależnienie, alergia

Niepokojące dane donoszą, że wzrasta liczba osób uzależnionych od słodyczy (cukru). Wprowadzają one do organizmu kalorie pozbawione jakiejkolwiek wartości odżywczej przez co przez moment odczuwają przypływ energii, który po chwili przeradza się w osłabienie, senność. U osób bardziej podatnych na reaktywną hipoglikemię pojawiają się także bóle głowy i drżenie rąk. Do innych objawów wrażliwości na cukier należą także:

- apatia;

- drażliwości;

- gniew;

- skurcze mięśni;

- lęki;

- niepokój;

- wzdęcia;

- refluks;

- skurcze brzucha;

- biegunki;

- zaparcia;

- odbijanie się;

- nadmierne wydzielanie gazów jelitowych

Po wystąpieniu powyższych objawów nie pozostaje nic innego jak zjedzenie kolejnej czekoladki, ciastka czy wypicie szklanki słodkiego napoju gazowanego, w wyniku czego powstaje efekt błędnego koła.

Niestety wielokrotne doświadczanie nagłych wzrostów i spadków stężenia glukozy we krwi na skutek nadmiaru cukrów prostych w diecie prowadzi do:

  • Rozwinięcia nietolerancji glukozy a następnie cukrzycy typu 2;
  • Spadku odporności;
  • Deficytu wielu minerałów oraz witamin;
  • Wpływa na rozwój chorób nowotworowych (diabetycy częściej niż inni chorzy zapadają na choroby nowotworowe)

Cukier, mimo iż nie jest typowym alergenem może zaostrzać reakcje uczuleniowe na inne alergeny.

Nadmierne spożycie słodyczy przyczynia się także do obniżenia stężenia potasu w komórkach. Woda usuwana jest z komórek do substancji międzykomórkowej, przez co organizm cierpi na odwodnienie na poziomie komórkowym.

Wiele osób źle reaguje na pokarmy zawierające duże ilości tak zwanych węglowodanów fermentujących, do których zaliczają się fruktoza, laktoza, galaktoza, ksylitol oraz sorbitol. Produkty te mogą powodować zaburzenia trawienia określane mianem zespołu jelita drażliwego.

Czy zatem najlepszym wyjściem byłoby wyeliminowanie z diety cukru. Oczywiście, że nie. Dotyczy to tylko cukru prostego nazywanego niechlubnie białą śmiercią.

Większość energii dostarczanej organizmowi powinna pochodzić z węglowodanów złożonych takich jak pieczywa z mąki z pełnego przemiału, makaronów pełnoziarnistych, kasz, naturalnego ryżu czy roślin strączkowych.

Produkty te, to produkty o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 55). Trawione są powoli, powodując stopniowy wzrost stężenia glukozy we krwi, wytwarzania insuliny, a co za tym idzie lepsze samopoczucie i dłuższy stan sytości.

Z drugiej strony produkty o wysokim indeksie glikemicznym (powyżej 55), takie jak biały cukier, biały ryż, biała mąka, ziemniaki ulegają szybkiemu wchłanianiu i trawieniu powodując nagły wzrost glukozy i nadmierny wyrzut insuliny zmuszając trzustkę do wytężonej pracy. Zwracajmy więc uwagę, aby ich unikać.

W klinice BRT Medic bezboleśnie i szybko usuwamy uzależnienie od cukru/słodyczy. Zazwyczaj wystarczy od kilku do kilkunastu wizyt w odstępach tygodniowych, aby twój apetyt wrócił do normy. Uzależnienie od cukru likwidujemy podobnie jak głód nikotynowy czy uzależnienie alkoholowe.