Alergia kontaktowa

występuje po bezpośrednim kontakcie alergenu ze skórą. Stanowi coraz poważniejszy problem społeczny, a jego aspekty dotyczą również sfery zawodowej.

Jeśli dłuższa ekspozycja na alergen utrudnia, a czasem wręcz uniemożliwia Ci pracę zapraszamy do naszej kliniki BRT Medic.

Najczęściej odczulamy na substancje chemiczne zawarte w kosmetykach, produktach przemysłowych, chemii domowej.

Silnymi alergenami kontaktowymi, które odczulamy, także metale nikiel i chrom. Chrom powszechnie występuje m.in. w farbach, klejach, detergentach, odczynnikach fotograficznych, barwnikach tekstylnych, cemencie, zaprawie murarskiej. Nikiel natomiast występuje w wielu stopach metali, białym złocie, biżuterii, klamrach, zamkach błyskawicznych, szminkach, produktach spożywczych: konserwach, margarynie, śledziach, wodzie pitnej, warzywach i owocach uprawianych w okolicy fabryk.

Innym czynnikiem uczulający jest formalina – używana m.in. do produkcji tkanin. Stały kontakt z odzieżą zawierającą nawet śladowe ilości formaliny może doprowadzić do występowania objawów. Pocenie się nasila symptomy uczulenia.

U dzieci obserwujemy częste uczulenia na tworzywa sztuczne zawarte w plastikowych zabawkach, a nawet wykładzinach podłogowych.

Substancje pochodzenia naturalnego uczulają dość rzadko, do wyjątków należy, do wyjątków należy między innymi naturalny lateks, stosowany często w służbie zdrowia np. w rękawiczkach.

Niestety lista alergenów kontaktowych, jak i samych alergików, wciąż się powiększa. Jeżeli podejrzewasz jakąś substancję o powodowanie u Ciebie reakcji alergicznych prosimy o przyniesienie jej ze sobą w postaci próbki na umówiony test alergiczny bądź terapię odczulającą.

Więcej informacji na temat objawów, diagnostyki oraz terapii patrz zakładka alergia.